Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 48. týdnu 2008

Úkazy na obloze ve 48. týdnu 2008

Středa 26. listopadu ve 21:30 SEČ
- od 24. do 30. listopadu

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 26. listopadu ve 21:30 středoevropského času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 27. listopadu v 17 h 55 min v novu. V tomto týdnu prochází na obloze souhvězdími Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. V pondělí 1. prosince večer zakryje planetu Venuši.
Planety sluneční soustavy viditelné bez dalekohledu: Na večerní obloze svítí nevysoko nad jihozápadem dvojice velmi jasných planet, Venuše (jasnost -4,1 mag) a Jupiter (-2,1 mag; obě planety se promítají do souhvězdí Střelce). Koncem týdne zapadají již kolem devatenácté hodiny a postupně se k sobě přibližují. Nejtěsnější přiblížení nastane v pondělí 1. prosince, v blízkosti se nachází také Měsíc - dojde k zákrytu Venuše Měsícem. Úkaz začíná kolem čtvrt na šest večer a z našeho území je viditelný v celém průběhu. Planeta Saturn (1,1 mag) vychází před půlnocí, pohybuje se souhvězdím Lva.
Zajímavé úkazy: V průběhu týdne jsou dobře pozorovatelné večerní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS, nejjasnější z nich ve dnech 26.11. (17:39-17:42), 28.11. (16:57-17:02) a 30.11. (16:15-16:21, následující přelet 17:51-17:54). Časové údaje platí pro stanoviště Praha.

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce