Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Úkazy na obloze v 52. týdnu (20. - 26. prosince 2004)

Přehled astronomických úkazů na 52. týden (20.12.-26.12.2004).

Měsíc je 26. prosince v 16 h 6 min v úplňku. Tento týden prochází souhvězdími Ryb, Berana, Býka (23. prosince se promítá nedaleko hvězdokupy Plejády) a Blíženců.

Planety: na večerní obloze jsou dalekohledem nízko nad obzorem pozorovatelné planety Uran (5,9 mag, Vodnář) a Neptun (8.0 mag, Kozoroh), Saturn (-0,2 mag, Blíženci) vychází večer již před šestou hodinou a je pozorovatelný celou noc. Planeta Jupiter (-1,8 mag, Panna) vychází zhruba hodinu po půlnoci, na ranní obloze září od šesti ráno výrazná Venuše (-3,8 mag, přechází ze Štíra do Hadonoše) a také načervenalý Mars (1,6 mag, Váhy). Koncem týdne nastávají výhodné podmínky k pozorování Merkura. Jasnost planety stoupá, najdeme ji ráno nízko nad jihovýchodem nedaleko Venuše.

Kometa C/2004 Q2 (Machholz) prochází souhvězdím Eridanus, koncem týdne přejde do Býka. Je pozorovatelná jako zřetelný obláček s náznakem chvostu již malým dalekohledem, např. triedrem. Její jasnost stále stoupá, pozorování však bude koncem týdne rušit měsíční úplněk.

Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS můžeme tento týden sledovat 22. (6 h 58 min -7 h 3 min) a 24. prosince (6 h 18 min - 6 h 22 min). Stanice vypadá jako pomalu letící "hvězda" jasností srovnatelná s Jupiterem. Pohybuje se zhruba od západu k východu.

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce