Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. prosinec 2021

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. prosinec 2021

JWST na cestě do L2

Uznání a copyright: Malcolm Park (North York Astronomical Association)

Tento časosběrný snímek sleduje, jak se Kosmický dalekohled Jamese Webba pohybuje přes hvězdy v Orionu na jeho cestě až za Měsíc. Tato animace vznikla zkombinováním záznamu 12 po sobě jdoucích expozic dlouhých 10 minut pořízených 28. prosince s hlubokým barevným obrazem hvězd v pozadí. JWST asi 2,5 po startu 25. prosince překročil výšku dráhy Měsíce, když na své cestě na halo dráhu kolem Lagrangeova bodu L2 soustavy Země-Slunce stoupal z gravitační studny Země. Lagrangeovy body jsou příhodná místa ve vesmíru, kde je gravitační přítažlivost jednoho hmotného tělesa (Země), které obíhá kolem jiného hmotného tělesa (Slunce), v rovnováze s odstředivou silou potřebnou k pohybu spolu s nimi. Takže mnohem menší hmoty, jako jsou kosmické lodě, mají tendenci tam zůstat. Jeden z pěti Lagrangeových bodů, L2, se nachází asi 1,5 milionu kilometrů od Země přímo na protažené spojnici Země-Slunce. JWST k bodu L2 dorazí 29 dní po startu 23. ledna. Zatímco si budete užívat odpočinku v povrchové gravitaci Země, tak můžete online sledovat jeho postup a komplikované rozvinutí.

1. WebbTelescope.org: Join Webb on a journey of discovery
  2. NASA: What is a Lagrange Point?
  3. Wikimedia: Lagrangian_points_equipotential.gif
  4. NASA: WHERE IS WEBB?

Štítky: Jwst, Lagrange point, L2, Problém tří těles

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce