Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. září 2019

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. září 2019

Malá planeta pro exoplanety

Uznání a copyright: Petr Horálek / ESO

Tato malá planeta je ve skutečnosti digitální mozaikou 360 x 180 stupňů zachycenou vysoko v chilské poušti Atacama na Zemi. Ty zdánlivě velké kopule hostí dalekohledy o průměru 1 metr jižní observatoře SPECULOOS. Dalekohledy se jménem inspirovaným sladkými sušenkami SPECULOOS (Search for habitable Planets EClipsing ULtra-cOOl Stars) opravdu pátrají po malých planetách. Jejich cílem je hledat poklesy jasnosti, které by mohly ukazovat na transity exoplanet pozemského typu kolem populace blízkých, malých, slabých, dosti studených hvězd. Na ne zas tak vzdáleném obzoru je vidět laserový paprsek adaptivní optiky z vrcholu observatoře ESO na Mount Paranal. Na noční obloze této malé planety také září centrální Mléčná dráha a Magellanova mračna.

1. APOD: 2018-11-09 Výhled z malé planety
  2. ESO.org: SPECULOOS Southern Observatory
  3. NASA: NASA Telescope Reveals Largest Batch of Earth-Size, Habitable-Zone Planets Around Single Star
  4. APOD: 2018-05-18 Útok laserových pointačních hvězd
  5. Astronom.cz: From little planet to Exoplanets

Štítky: Exoplanet, Přechod, SPECULOOS, Dalekohled

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce