Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2018

NGC 7331 podrobně

Uznání a licence: ESA/Hubble & NASA/D. Milisavljevic (Purdue University)

Velká a krásná spirální galaxie NGC 7331 se často přirovnává k naší vlastní Mléčné dráze. NGC 7331 je asi 50 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Pegas, nejprve byla rozpoznána jako spirální mlhovina a je jednou z těch jasnějších galaxií, které nejsou ve slavném katalogu 18. století Charlese Messiera. Její galaktický disk je vůči nám skloněn, takže dlouhé teleskopické expozice často ústí do snímků, které evokují silný pocit hloubky. Na tomto podrobném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu jsou v majestátních spirálních ramenech vidět tmavé neprůhledné prachové pásy, jasné modré kupy hmotných mladých hvězd a výmluvné červeně zářící aktivní hvězdotvorné oblasti. V jasných žlutavých centrálních oblastech sídlí populace starších, chladnějších hvězd. V jádře spirální galaxie NGC 7331 je podobně jako v Mléčné dráze superhmotná černá díra.

Štítky: Ngc7331, Spirální galaxie

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce