Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. únor 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. únor 2013

LL Ori a mlhovina Orion

Uznání: NASA, ESA, and The Hubble Heritage Team

Na tomto estetickém a podrobném snímku kosmických mračen a stelárních větrů je vidět, jak hvězda LL Orionis interaguje s tokem mlhoviny Orion. and still in its formative years, variable star Proměnná hvězda LL Orionis se pohybuje v Orionově hvězdné porodnici, je stále ještě ve svých formativních letech a vytváří mnohem egergetičtější hvězdný vítr, než naše Slunce už středního věku. Jakmile rychlý stelární vítr narazí do pomalu tekoucího plynu, tak vzniká rázová vlna, obdobně jako je vlna okolo lodi, která se pohybuje po vodě, nebo u letadla, které letí nadzvukovou rychlostí. Ta malá, obloukovitá, vznešená struktura vlevo nahoře od středu je kosmická rázová vlna LL Orioni a měří asi půl světelného roku. Z horké centrální hvězdokupy Trapéz ve středu mlhoviny Orion, která se nachází už mimo obrázek nad horním levým rohem, vytéká pomalejší plyn. Rázová vlna kolem LL Ori má ve třech rozměrech, tvar mísy, která je nejjasnější v "dolním" okraji. Tento krásní snímek se částí velké mosaiky pohledu na komplex porodnice hvězd v Orionu, kterou vyplňují myriády tokových útvarů souvisejících se vznikem hvězd.

Follow APOD on: Facebook (Daily) (Sky) (Spanish) or Google Plus (Daily) (River)

Štítky: Orion, Rázová vlna, LL Ori

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce