Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. květen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. květen 2012

M106 podrobně

Uznání: Composite Image Data - Hubble Legacy Archive; Adrian Zsilavec, Michelle Qualls, Adam Block / NOAO / AURA / NSF
Processing - André van der Hoeven

Tento nebeský div poblíž Velké medvědice (Ursa Major) obklopený hvězdami Honicích psů (Canes Venatici) objevil v roce 1781 metrický francouzský astronom Pierre Mechain. Jeho přítel a kolega Charles Messier ho později přidal do svého katalogu jako M106. Moderní hloubkové snímky ukazují, že se jedná o vesmírný ostrov, o spirální galaxii velkou 30 tisíc světelných let vzdálenou pouhých 21 miliónů světelných let od hvězd Mléčné dráhy. Tento barevný kompozitní obraz kromě výrazných prachových pásů a jasného centrálního jádra zvýrazňuje mladistvé modré hvězdokupy a červené hvězdné porodnice, které trasují galaktická spirální ramena. Tento galaktický portrét s vysokým rozlišením je mozaikou ostrých snímků z Hubblovy kamery ACS kombinovaných s pozemními barevnými snímky. M106 (aka NGC 4258) je blízkým příkladem Seyfertovy třídy aktivních galaxií, které jsou vidět přes celé spektrum od rádiového po rentgenového záření. Energetické aktivní galaxie jsou poháněny hmotou, která padá do hmotné centrální černé díry.

Štítky: Spirální galaxie, M106, Ngc4258

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce