Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2007

Podivná závětrná strana Saturnova Japeta

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Co se to stalo se Saturnovým měsícem Japetus? Rozsáhlé části tohoto podivného světa jsou tmavé jako uhlí, zatímco jiné jsou bílé jako led. Složení tmavého materiálu není známo, ale infračervené spektrum ukazuje, že možná obsahuje nějakou tmavou formu uhlíku. Japetus má také neobvyklý rovníkový hřeben takže vypadá jako vlašský ořech. K lepšímu pochopení tohoto záhadného měsíce NASA nasměrovala minulý měsíc kosmickou sondu Cassini na oběžné dráze Saturnu k průletu ve vzdálenosti jen 2 000 kilometrů. Snímek nahoře je ze vzdálenosti asi 75 000 kilometrů z Cassiniho trajektorie, která umožnila bezprecedentní snímkování té Japetovy polokoule, která je vždycky "závětrná". Obrovský impaktní kráter na jihu má úžasných 450 kilometrů a jeví se superponovaný na starším kráteru podobné velikosti. Je vidět, že tmavý materiál postupně stále více pokrývá východnější část Japeta, začerňuje krátery stejně jako pahorkatinu. Při bližší prohlídce je patrné, že se tmavý povlak typicky nanáší u měsíčního rovníku. Zda jsou Japetovy barvy výsledkem neobvyklých epizod vnitřního vulkanismu nebo vnějšího nanášení zůstává neznámé. Na tomto a dalších snímcích z Cassiniho průletu kolem Japeta se hledají i ještě větší stopy.

Štítky: Saturn, Iapetus, Trailing

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce