Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2003

Polární záře a Perseidy

Uznání a copyright: Jimmy Westlake (Colorado Mountain College)

V časných ranních hodinách 12. srpna 2000 hned po západu Měsíce, ale ještě před východem Slunce Zemi ostřelovaly meteory ze směru souhvězdí Persea a ionty od Slunce. Meteory se čekaly, jelikož zrníčka menší jak písek už dávno ztracená kometou Swift-Tuttle každoročně vytvářejí meteorický roj Perseid. Zato polární záře byla nečekaná, neboť k velkému výtrysku hmoty do korony (CME - Coronal Mass Ejection) došlo na Slunci teprve pár dnů předtím a elektrony, protony a těžší ionty pak spěchaly jako o závod. V popředí je vyhaslá sopka Hahn's Peak v Koloradu v USA. Za několik dní dosáhne svého vrcholu meteorický roj Perseid a z některých míst bude vidět až jeden tak jasný meteor za minutu.

Štítky: Perseidy, Polární záře, Meteorický roj

23. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 6. do 9. 6. 2024. Měsíc bude v novu a od pátku 7. 6. se objeví jako srpek na večerní obloze. Planety večer vidět nejsou a na ranní obloze je pouze velmi nízko Saturn a Mars, Venuše je v horní konjunkci se Sluncem. Na Slunci jsou opět větší skvrny a vrátila se i nejaktivnější oblast, která způsobila jasné polární záře. Start kosmické lodi Starliner byl opět odložen na 5. 6. kvůli potížím s raketou Atlas V. Falcon 9 startoval třikrát a další dva starty se Starlinky jsou očekávány tento týden, ovšem nejvíce v očekávání jsme, zda bude vydáno povolení ke startu SuperHeavy Starship na 4. testovací let s pokusem o přistání do moře u obou stupňů. K ISS dorazila další zásobovací loď Progress.

Skvrnité Slunce